Metoda McKenzie

METODA MDT MCKENZIE

Leczenie wg McKenziego cechuje wysoka skuteczność oraz bezpieczeństwo pacjenta. Skuteczność wynika z zastosowania indywidualnego dla pacjenta leczenia skierowanego na redukcję przyczyny bólu i istniejącej niesprawności, a sposób leczenia jest inny w każdym z możliwych powodujących ból i niesprawność wyszczególnionych przez McKenziego zespole przyczynowym. Bezpieczeństwo zapewnione jest dzięki oparciu metody przede wszystkim na wykorzystaniu ruchu i siły własnej pacjenta i jego autokontroli odpowiedzi jego kręgosłupa na ruch. Inaczej mówiąc pacjent sam kontroluje wykonywany ruch terapeutyczny. W terapii obowiązuje zasada stopniowania siły mechanicznej, w większości przypadków wystarcza ruch i siła samego pacjenta dlatego terapeuta praktycznie „nie dotyka” pacjenta. Mobilizacje i manipulacje wykonywane są przez terapeutów leczących metodą McKenziego w zupełnie wyjątkowych i ściśle uzasadnionych przypadkach.
Bóle kręgosłupa wynikają z drażnienia receptorów nerwowych znajdujących się w strukturach segmentów ruchowych kręgosłupa. Receptory odpowiedzialne za odczuwanie bólu znajdują się w krążku międzykręgowym, okostnej kręgów, oponach kanału kręgowego, torebkach stawów międzywyrostkowych w więzadłach i mięśniach.
Najintensywniejszy ból wyzwalany jest z ucisku korzenia nerwowego lub nerwu rdzeniowego najczęściej przez uwypuklający się fragment krążka międzykręgowego. Występują wtedy silne bóle korzeniowe promieniujące do kończyny znacznie utrudniające, a nawet uniemożliwiające chodzenie i wykonywanie codziennych czynności. Chory nie jest w stanie funkcjonować bez używania coraz to silniejszych leków przeciw bólowych.
KOMORA NORMOBARYCZNA >